Vitamiinimittaus

Kivennäisaine- ja vitamiinimittaus

Kivennäisaineet ja vitamiinit ovat kehollemme välttämättömiä rakennusaineita. Niitä saadaan ravinnosta ja niiden tehtävä on pitää aineenvaihdunta normaalina. Pelkkä vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti ei kuitenkaan riitä, vaan on huolehdittava myös niiden imeytymisestä ja oikeasta määrästä. Monet ikävät oireet johtuvat vitamiinien ja kivennäisaineiden puutteesta tai niiden huonosta imeytymisestä kehon käyttöön.

Kivennäisaine- ja vitamiinimittaus antaa tärkeää tietoa aineiden määrästä solutasolla. Tulokset eivät kerro tietyn aineen määrää veressä, vaan aineen liikkumista soluihin ja niistä ulos eli aineen omatason kehossa. Esimerkiksi verikokeissa voidaan todeta, että henkilön D3-vitamiinitaso on normaali,  mutta vitamiinimittaus näyttääkin, että sama vitamiinitaso on alentunut. Saadun tiedon pohjalta voidaan miettiä, miksi vitamiini ei pääse imeytymään solutasolle kehon hyödynnettäväksi. Syitä voidaan alkaa etsiä esimerkiksi ruoansulatuksen tai rasva-aineenvaihdunnan (A-, E- ja K-vitamiinitaso) toiminnasta.

Vitamiinimittauksessa tarkastettavat vitamiinit:

  • A-vitamiini
  • B1-vitamiini
  • B2-vitamiini
  • B3-vitamiini
  • B6-vitamiini
  • B12-vitamiini
  • C-vitamiini
  • D3-vitamiini
  • E-vitamiini
  • K-vitamiini

Kivennäisainemittauksessa katsotaan:

  • kalsium
  • rauta
  • sinkki
  • seleeni
  • fosfori
  • kalium
  • magnesium
  • kupari
  • koboltti
  • mangaani
  • jodi
  • nikkeli
  • fluori
  • molybdeeni
  • vanadiini
  • tina
  • pii
  • strontium
  • boori

Vitamiinit vuorovaikuttavat keskenään ja usein myös kivennäis- ja hivenaineiden kanssa. Esimerkiksi magnesiumilla ja B6-vitamiinilla sekä biotiinilla, kromilla sekä A-vitamiinilla ja sinkillä on synerginen vaikutus eli ne vahvistavat toistensa vaikutuksia. Lisäksi tietyt vitamiinit suojaavat toisiaan, esim C-vitamiini suojaa E-vitamiinia hapettumiselta.

B-vitamiineja tarvitaan ruoan muuntamisessa energiaksi sekä proteiinien pilkkomisessa. B3 vitamiinin tarve lisääntyy keliakian, laktoosi-intoleranssin, fyysisen rasituksen, stressin, raskauden, imetyksen, laihdutuksen, paaston, yksipuolisen ruokavalion ja alkoholinkäytön myötä. B6-vitamiini on tärkeä raudan imeytymiselle, PMS-oireisiin sekä alkuraskauden pahoinvointiin.

E-vitamiini on taas tärkeä sydämelle, rasva-aineenvaihdunnalle sekä ihon hyvinvoinnille ja tunnetaan ”luonnon marevanina”.

Lue tästä lisää vitamiineistä ja kivennäisaineista ja niiden toiminnasta ja vaikutuksista.

Hyvä Olo Ilonassa kivennäisaine- ja vitamiinimittausta tekevät terveysalan ammattilaiset Ilona Fagerlund-Rauhanen, Anni Koskinen, Tiia Manninen Koskikadun, Toijalan ja Kaukajärven toimipisteissä.

Varaa aika